Met succes Zoekwoordonderzoek doen

Een sterk fundament voor je zoek-campagnes

Jezelf de grootste kans van slagen geven met  zoekwoordenonderzoek. Dat is een van de krachten van Blauwr. Wij zijn jouw full-service online marketing bureau op afstand.

Blauwr Online Marketing team

The Sky's The Limit

Wij Bouwen Unieke Campagnes Die Jouw Bedrijf Helpen Groeien

We analysen de markt waar jij in opereert en komen met beide ROI gedreven campagnes en unieke hoeken die voor onverwachte groei zorgen.

Zoekwoordonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is een van de belangrijkste aspecten van SEO en SEA. Het stelt je in staat om de juiste zoekwoorden te vinden om te targeten voor jouw website en inhoud. Er zijn een paar verschillende methoden die je kunt gebruiken om zoekwoord onderzoek te doen. Een populaire methode is het gebruik van een zoekwoord onderzoek tool zoals Google Ads Keyword Planner of SERanking.

Een online marketing strategie begint bij Blauwr bijna altijd bij een zoekwoordenonderzoek. Inzicht in zoekvolumes rondom jouw (nieuwe) bedrijf of product, biedt namelijk ook inzicht in de directe marktvraag. Aangevuld met cijfers uit andere kanalen zoals facebook of linkedin halen we hier een mooie TAM (total addressable market) uit. 

SEA zoekwoordenonderzoek 

De Google Ads keyword planner is gratis, maar geeft je vooral inzichten die belangrijk zijn voor SEA. De Google Ads keyword planner geeft je inzichten in zoekwoordvolumes maar ook cijfers zoals kosten-per-click, en concurrentie op de zoekwoorden (alleen betaalde concurrentie). Als je historische cijfers van de prestaties van je website weet, kun je een prognose laten genereren binnen de tool door verwachte % CTR en verwachte conversie % in te geven (hierdoor kun je dus verwachte ROI berekenen).

SEO zoekwoordenonderzoek 

Een andere methode is om gebruik te maken van Google zoeksuggesties. Dit kan worden gedaan door het intypen van jouw belangrijkste zoekwoord in Google en dan naar beneden scrollen naar de onderkant van de pagina waar het zegt “Zoekopdrachten gerelateerd aan …”. Dit zijn alle potentiële zoekwoorden waarop jij je zou kunnen richten.

Zodra je een aantal potentiële zoekwoorden hebt gevonden, wil je gaan nadenken over hoe moeilijk ze zouden zijn om voor te scoren. Je kunt dit doen door te kijken naar de zoekresultaten en zien hoeveel concurrerende websites zijn er. Als er een heleboel gevestigde websites ranken, dan zal het erg moeilijk om te ranken voor dat zoekwoord. Echter, als er slechts een paar resultaten zijn, dan heb je misschien een betere kans.

Bij Blauwr maken we gebruik van de ‘keyword difficulty tool’ via SERanking – deze is echter betaald maar geeft je een score tussen de 1 en 100 over de moeilijkheidsgraad van dit zoekwoord. 

Uitvoeren van een goed zoekwoordenonderzoek

Het uitvoeren van een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voor elke google gedreven marketing aanpak. Niet alleen helpt het jou bij het identificeren van de meest effectieve zoekwoorden om op te richten, maar het kan ook inzicht geven in de strategieën van jouw concurrenten. Hier volgen enkele tips voor het uitvoeren van goed zoekwoorden onderzoek:

  • Gebruik een verscheidenheid aan bronnen: Er zijn een aantal verschillende bronnen die je kunt gebruiken om informatie over zoekwoorden te verzamelen, zoals Google Keyword Planner, Google Trends, en Bing Keyword Tool.
  • Denk als je klant: Bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om te denken als jouw potentiële klant. Welke termen of zinnen zouden zij gebruiken bij het zoeken naar jouw product of dienst?
  • Richt je op long-tail zoekwoorden: Long-tail zoekwoorden zijn meestal specifieker en minder competitief dan kortere, meer algemene zoekwoorden. Ze hebben ook meer kans om te converteren.
  • Gebruik negatieve zoekwoorden: Negatief trefwoorden zijn termen of zinnen waarvoor je niet wilt dat jouw advertentie wordt weergegeven. Het opnemen van deze in jouw campagne kan helpen om jouw kwaliteitsscore te verbeteren en verlaag jij jouw kosten.
  • Onderzoek jouw concurrentie: Het is ook belangrijk om je concurrentie te onderzoeken bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek. Door te begrijpen op welke zoekwoorden zij zich richten, kun je jouw eigen strategie aanpassen.

Een zoekwoordselectie maken

Nu kan het zijn dat je na het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek op bijvoorbeeld 200 interessante zoekwoorden uitkomt. De eerste stap om hier een juiste selectie van te maken is om dit te clusteren aan de hand van zoekwoordintenties. De zoekwoorden online marketing agency en internet marketing agency hebben beide dezelfde ‘intenties’. Mensen zoeken naar een bedrijf zoals dat van ons. Deze zoekwoorden kun je prima bundelen en verwerken op 1 landingspagina. 

Verwerken in een content strategie

Vanuit deze 200 initiële zoekwoorden, kun je bijvoorbeeld uitkomen op 75 pagina’s die geschreven dienen te worden. Hieruit maak je in eerste instantie een selectie met de meest prominente hoofdpagina’s (nu schrijven), en een selectie met onderliggende sub-pagina’s (maandelijks oppakken). Dit verwerken wij doorgaans in een content strategie

Waarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Een zoekwoordenonderzoek is belangrijk omdat het jou helpt te begrijpen waar mensen online daadwerkelijk naar zoeken. Het stelt jouw bedrijf in staat om inhoud te creëren die meer kans heeft om gevonden te worden door potentiële klanten, en het stelt je ook in staat om jouw concurrentie beter te begrijpen. Door te begrijpen welke zoekwoorden worden gebruikt, kunt jij jouw website en marketing campagnes beter optimaliseren om meer klanten aan te trekken.

Ontzorging bij een zoekwoordenonderzoek

Als je worstelt met het bedenken van de juiste zoekwoorden voor jouw website of blog, kunnen wij je helpen. Als ROI gedreven online marketing bureau zal onze zoekwoord onderzoek dienst zal je helpen bij het identificeren van de beste zoekwoorden om te targeten voor jouw bedrijf. We zullen ook begeleiding bieden over hoe je deze trefwoorden effectief kunt gebruiken in jouw inhoud. Neem vandaag nog contact met ons op om meer te weten te komen over onze trefwoord onderzoeksdiensten.

Een zoekwoordonderzoek laten uitvoeren door professionals?

Luc Smeets

Oprichter &
marketingstrateeg

Dave Niessen

Performance marketeer &
marketingstrateeg

Alex Bastin

Performance marketeer &
marketingstrateeg

Ons werk inspireert een lach

Omdat het zo persoonlijk voelt.

Wij houden van ze

Wat onze klanten vertellen

Ons klantenbestand

Zij vertrouwen ons

We werken met plezier met deze bedrijven en partners. Daar kan jij binnenkort ook tussen komen te staan!

Jouw business een flinke boost geven?

Gooi een lijntje uit en wij reageren binnen 24 uur

Is jouw website wel klaar voor Online Marketing? 🤔

*Tijdelijk* Gratis business scan volgens het D.O.C.K model!

Door Tibor van der Meer, al 15 jaar ondernemer en nu ook online business strateeg bij Blauwr. 👉🏻

Door Tibor van der Meer, al 15 jaar ondernemer en nu ook online business strateeg bij Blauwr. 👇🏻